Porsche Magazine - Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber

Snellader

Het opladen van een elektrische auto gaat binnenkort mogelijk net zo snel als het tanken van brandstof. Het FastCharge-onderzoeksproject, waar Porsche samen met BMW deel van uitmaakt, heeft twee prototypes gepresenteerd van een 450 kW-laadstation. Ze staan naast de Duitse snelweg A8 tussen Ulm en Augsburg. De snellaadstations werken met de Type 2-stekker van het CombinedCharging System (CCS) en zijn gratis te gebruiken. Een testauto van Porsche met een 90 kWh-batterij haalde aan de nieuwe stations een laadcapaciteit van 400 kW. Daarmee zat hij in minder dan drie minuten weer op een actieradius van 100 kilometer.
Het FastCharge-onderzoeksproject werd in juli 2016 gestart en kreeg 7,8 miljoen euro subsidie van het Duitse ministerie voor Transport en Digitale Infrastructuur. In het project werken een aantal grote ondernemingen samen, waaronder BMW Group, Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, Siemens AG, Phoenix Contact E-Mobility GmbH (laadtechnologie) en Allego GmbH (eveneens laadtechnologie).

Prototypes
De prototypes die het FastCharge-project heeft gepresenteerd, maken gebruik van de Type 2-aansluiting van het CombinedCharging System (CCS), dat in Europa de standaard is. Ze hebben een capaciteit van maximaal 450 kW, wat drie tot negen keer hoger is dan de capaciteit van huidige snellaadstations. De twee laadstations naast de A8 zijn gratis te gebruiken en zijn geschikt voor elektrische auto’s met 400 Volt- en 800 Volt-batterijsystemen. Ze passen zich automatisch aan de maximaal toegestane laadcapaciteit van een EV aan. De testauto van Porsche komt tot een laadcapaciteit van 400 kW, een primeur voor een personenauto. Een innovatief koelsysteem waakt daarbij over de temperatuur in de batterijcellen.
Tot 2022 investeert Porsche meer dan zes miljard euro in elektrische mobiliteit, waarbij het merk zich richt op zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Porsche heeft daarmee zijn oorspronkelijke investeringsbedrag verdubbeld van drie miljard naar zes miljard euro. Van die extra drie miljard gaat zo’n 500 miljoen euro naar de ontwikkeling van de Taycan. Porsche steekt ongeveer een miljard euro in de elektrificatie van zijn bestaande modellen, honderden miljoenen in de uitbreiding van fabrieken en zo’n 700 miljoen euro in nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility.