Porsche Magazine - Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber
menu ☰

Nardò: 40 jaar snelheid & ontwikkeling


Nardò: 40 jaar snelheid & ontwikkeling 

Uit PUUR Nummer 1 2016

Aan het rijtje Nürburgring, Monza en het Circuit de la Sarthe ontbreekt een illustere naam: Nardò. Het Zuid-Italiaanse circuit is al veertig jaar een legende bij de liefhebbers van snelheid. Op deze cirkelvormige baan zijn vele snelheidsrecords neergezet en… weer gebroken. Porsche Engineering is sinds 2012 eigenaar van het Nardò Technical Center.


De Italiaanse autofabrikant Fiat nam in 1970 de Corporation for Automobile Test Tracks Nardò in gebruik. De Italianen testten er zowel personenwagens – zoals de Mirafiori op de foto - als trucks. Nardò dankt zijn bekendheid vooral aan een 12,6 km lange, cirkelvormige baan met een diameter van vier kilometer. De komvorm compenseert centrifugaalkrachten en daardoor voelen snelheden tot 240 km/h aan alsof je ‘gewoon’ rechtuit rijdt op een vlakke snelweg. Een belangrijk voordeel van Nardò is het gunstige klimaat: het regent er zelden. Daardoor kunnen tests en recordpogingen het hele jaar door vrijwel altijd volgens planning worden uitgevoerd.
Nardò was en is tot op de dag van vandaag het decor voor bijzondere testsessies en recordpogingen. Zo testte Niki Lauda er in 1977 een Ferrari Formule 1-bolide met vier voorwielen. Mercedes-Benz zette er in 1979 een snelheidsrecord neer met de C 111-IV met dieselmotor. Het model behaalde op de ronde baan een snelheid van 403,978 km/h. Ook Porsche-moeder Volkswagen was goed voor een aantal records: met de extreem gestroomlijnde Aerodynamic Research Volkswagen – kortweg ARVW – toonde Volkswagen aan dat een turbodiesel het ook zonder te sjoemelen geweldig deed. De gestroomlijnde zetpil op wielen behaalde in 1980 op Nardò een top van 360 km/h terwijl het verbruik met 20.77 miles per gallon verwaarloosbaar klein was. Porsche-concerngenoot Bugatti zorgde voor een wereldsnelheidsrecord voor auto’s met aardgas als brandstof: een EB 110 GT haalde een topsnelheid van 344,7 km/h. De elektrisch aangedreven, sigaarvormige Bertone Z.E.R. was in 1994 goed voor een topsnelheid van 303,977 km/h – een record voor een emissievrij voertuig.

Trillingen
Hoge snelheden brengen risico’s met zich mee. Daarom werd de testbaan in 1980 voorzien van speciale markeringen. Als de banden van de auto die raken, voelt de bestuurder trillingen en hoort hij een dreunend geluid. Het complex kreeg in 1990 de beschikking over een systeem waarmee rijders snel gewaarschuwd konden worden voor gevaar.
Nardò kwam in 1991 in handen van de Prototipo Group. Deze serviceprovider voor testprocedures breidde de range van testfaciliteiten aanzienlijk uit. De Prototipo Group bouwde in 2000 vier nieuwe werkplaatsen, extra kantoren en ruimtes voor bezoekers. In 2002 ging het testterrein opnieuw op de schop, onder meer met een anderhalve kilometer lange en acht meter brede baan met verschillende oppervlakken om het comfort te testen. Ook nam Nardò de ‘geluidsbaan’ in gebruik. Hier worden geluidsniveaus van passerende voertuigen gemeten. In 2008 werd de nieuwe ‘handling track’ geopend, een baan met 16 bochten een 6,2 km lang recht stuk. Op sommige gedeelten biedt deze baan uitzicht op de Golf van Taranto.
Porsche Engineering, een volle dochter van Porsche AG, nam in mei 2002 het Nardò Technical Center over van de Italianen. Porsche Engineering werkt voor zowel automotive als non-automotive opdrachtgevers. 

Frisser
Inmiddels bestaat ‘Nardò’ al weer veertig jaar. Onder de Duitse vlag ziet het complex er nu frisser en dynamischer uit dan ooit. De cirkel is opnieuw geasfalteerd en ook andere testbanen krijgen een nieuw wegdek. Het veiligheidsniveau is verder verbeterd. Naast de innovatieve vangrail op de kombaan wordt er fors geïnvesteerd in de veiligheidsinfrastructuur. Zo komen er nieuwe reddingsvoertuigen en voor de komende jaren staan bovendien nog meer uitbreidings- en renovatieplannen op stapel. Voor de veiligheid én voor nieuwe records.